آخرین خبرها از پیشرفت ۲ طرح زیرساختی خراسان جنوبی

عملیات اجرایی راه آهن خراسان جنوبی و خط انتقال گاز از دشتک زابل به نهبندان با پیگیری مسئولان استان و به همت دولت سیزدهم امسال آغاز شد و آخرین خبرها حکایت از پیشرفت این ۲ طرح‌ زیرساختی و مهم دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در آخرین نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان در سال ۱۴۰۲ که به ریاست استاندار خراسان جنوبی برگزار شد، گفت: در حوزه سرزمینی خراسان جنوبی ۱۵ قطعه برای ساخت راه آهن تعریف شده است که پیمانکاران تجهیز کارگاه را شروع کردند.

میرمحمد مودی افزود: عملیات زیرسازی ۹۰ کیلومتر از محور بیرجند - یونسی تکمیل شده و آماده روسازی و ریل گذاری است.

وی تصریح کرد: کاری که سال‌ها بر زمین مانده بود، شروع شده و روند کار به همت دولت تسریع پیدا کرده است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: از مجموع ۱۵ قطعه طول مسیر راه آهن در حوزه سرزمینی خراسان جنوبی ۱۲ قطعه در زمان حاضر فعال است و پیمانکاران مشغول فعالیت هستند، برای سه قطعه هم در حال تعیین تکلیف هستیم که قرارداد‌ها را به پیمانکاران دیگری واگذار کنیم.
وی افزود: اعتبارات تهاتر نفتی هم وارد مرحله عملیاتی شده و مشکلات قانونی رفع شد لذا محموله‌های نفتی فروخته و اعتبار آن تحویل وزارت راه و شهرسازی شد لذا تمامی قرارداد‌ها بسته شده است.

مودی بیان کرد: در صورت ارائه فهرست بهای کارکرد، بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال به پیمانکاران استان در زمینه تجهیز کارگاه آماده ابلاغ است.

وی گفت: اگر اعتبارات سفر رئیس جمهور به استان اجرایی شود اعتبارات ما نسبت به سال ۱۴۰۰ بالغ بر هفت برابر رشد خواهد داشت.

اجرای ۹۰ کیلومتر از مرحله اول خط انتقال گاز دشتک زابل به نهبندان

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی هم در این نشست درباره آخرین روند اجرای پروژه خط انتقال گاز از دشتک زابل به نهبندان گفت: عملیات اجرایی این طرح از تیر امسال آغاز شد و با تمهیداتی که اندیشیده شده از مجموع ۳۰۰ کیلومتر طول پروژه، ۱۷۶ کیلومتر فاز نخست آن ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

رحمان محمودی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی لوله‌گذاری خط انتقال گاز دشتک - نهبندان در آبان امسال افزود: لوله و تجهیزات برای کل طرح خریداری شده و ۹۰ کیلومتر آماده تزریق گاز است که به زودی تزریق گاز انجام می‌شود و بقیه پروژه نیز در حال انجام است.

وی بیان کرد: براساس برنامه ریزی انجام شده فاز نخست این طرح در هفته دولت سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی گفت: همزمان طراحی فاز دوم از سربیشه تا نهبندان هم در حال انجام است که همزمان با افتتاح فاز نخست یعنی انتقال گاز از دشتک زابل به نهبندان، عملیات اجرایی انتقال گاز از نهبندان به سربیشه نیز آغاز خواهد شد.

وی افزود: هدف گذاری شده که کل پروژه در هفته دولت ۱۴۰۴ به بهره‌برداری برسد.

مرکز استان خراسان جنوبی هنوز به ریل سراسری متصل نیست و گاز مورد نیاز این استان نیز از یک مسیر (خراسان رضوی) تامین می‌شود که اجرای این ۲ طرح نقش بسزایی در ارتقای زیرساختی و توسعه اقتصادی منطقه دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند